Tuesday, June 19, 2018

LATC Needs a Hand. Submit Your Children's Book. Delfines On-line Floricanto3

Buy Tickets. Donate. 


A word from José Luis Valenzuela...
The Latino Theater Company at the Los Angeles Theatre Center is reaching out to you because we are facing a very challenging time and we need your help. An unexpected decrease of funding for the arts is having an impact on our operations.

Since becoming the operators of the Los Angeles Theatre Center in downtown LA we have contributed to our community by providing 142 productions, 3,500 jobs, 936 community nonprofits resources and support 3,000 public school students with free tickets to our programming each year. We provide our programming to the community at low or no cost because we believe everyone deserves to have access to arts and culture. We serve an audience of 70,000 each year, and if every one of those audience members were to donate, we would be able to keep our doors open and continue servicing you and the Los Angeles community with the stories you love.

We have a global vision and a national profile. Our programming is committed to inclusivity, which not only includes groundbreaking productions of Latinx stories but also plays that reflect the rich diversity of this great city, giving voice to Asian-American, African-American, LGBTQ, Native American, Muslim, and Jewish artists. Our education programs have given hundreds of underserved students the opportunities to learn the artistic, academic, and vocational elements of the theater, training and preparing a new generation of artists.

Equity and inclusion are necessary and vital to our culture, and the Latino Theater Company has made it our mission to celebrate and showcase the great diversity of Los Angeles. Your support would ensure that we can continue to fulfill our mission and contribute to the cultural landscape of the city.

https://www.thelatc.org/donate


Children's Book Submission Advisory
https://artepublicopress.com/submissions/


Click here for submission details.



Floricanto de los Delfines III: Two readings from El Canto de los Delfines.
Curated by Oscar R. Castillo.
Introduction by Michael Sedano.
Readings selected from El Canto de los Delfines. CSUCI, 2018. Link. 

California State University Channel Islands, CSUCI, educates the brown-eyed children of the sun, if anyone recalls a song from el movimiento. Gente who migrated north pa’ este lado to work the fruits and berries of the rich coastal plains between Los Angeles and Ventura settled down, their lives begun anew.

And the gente, and their kids, go to university, intending not to come out like ticky-tacky looking all the same. That’s where El Canto de los Delfines steps forward.

It’s one thing to attend the university, it’s another to take fuller advantage of what benefits come of attending universities, extracurricular things like literary journals.

Working with notable professionals adds another dimension to the fullness of the university experience. For the students of Dr. Margarita López’ Spanish classes and the journal, working with Oscar Castillo and a selection of Oscar’s photographs tops the academic year.

One day when these students are battling their middle-class worries they’ll have these days to sustain them. For Oscar, the pleasure extends to curating this La Bloga On-line Floricanto, selecting the ekphrasic works and sharing his copyrighted work here.

Click the video link under the text to hear the author read in her own voice. Sadly, Acela Barrón-Camacho's presentation is abbreviated. La Bloga apologizes for the glitch.


Somos El Movimiento By Pamela Pérez
Derribar Es Construir By Acela Barrón-Camacho


SOMOS EL MOVIMIENTO
Por Pamela Pérez

Somos el Movimiento  ©Oscar R, Castillo
Los jóvenes somos el futuro de nuestro país.
Chicanos somos y lucharemos
Por nosotros y las siguientes generaciones
Eliminaremos estigmas y fronteras.

Este día me di cuenta que no me debo de rendir
Me alegra poder hacer un cambio en mi comunidad:
Unidos todo se puede lograr.

Blancos, negros, amarillos, cafés,
Todos somos uno y
Todos somos iguales.

¡Debemos unirnos para que nuestras voces
Sean escuchadas!

Let’s be proud!

Hombres, mujeres, comunidad LGBTQ
Y otras minorías o comunidades de esta gran nación,
Hay que apoyarnos,
No hay que tumbarnos
Chicanos o no
Estamos juntos en esta lucha.






DERRIBAR ES CONSTRUIR
Por Acela Barrón-Camacho

Derribar es Construir ©Oscar R. Castillo
Recuerdo que la mitad de mí rompió la barrera de la
espera, la otra mitad de mí rompió la barrera de la
velocidad. Luego, rompí la barrera de la forma, de ser una
célula a un ser complejo; aunque he de admitir que no me
daba cuenta de cada barrera que rompía hasta tiempo
después. Un día rompí la barrera de los medios, pasé de un
medio acuático a un medio aerobio; fue un día muy
importante porque también ese día rompí la barrera del
sonido y la comunicación. Con ese grito declaré que estaba
lista para todo lo que viniera después, bueno o malo.

En menos de un año rompí la barrera del lenguaje y
claro, teniendo cuatro hermanos mayores y cuatro adultos
a mi alrededor, no fue difícil. Fue muy divertido cuando
rompí la barrera de la movilidad, aproximadamente por la
misma fecha, las pobres de mi madre y mi hermana fueron
las que sufrieron, pues a partir de ese momento ya nada
pudo detener mi andar, mi trepar, mi correr, mi esconder,
mi venir, mi bailar. Todavía cuando patino sobre ruedas
recuerdo esos momentos teporochos, solo comparables con
mis sueños en los que vuelo. Sí, recuerdo cómo sentía emoción
y miedo al mismo tiempo, mientras me movían
las paredes y las cosas. A partir de este momento, todo se
convirtió en un investigar sabores y sensaciones, al mismo
tiempo que experimentar sentimientos. ¡Ah! Lo olvidaba,
también empecé en estos tiempos a luchar contra la barrera
de la dependencia; la cual creo que es una de las barreras
más metamórficas de toda mi existencia.

Antes de romper la barrera del analfabetismo, esta me
parecía infranqueable y dejé que me llevara la vida; hasta
que dos meses después de iniciar la escuela mi madre pegó
tremendo grito y dijo ¡ya sabes leer!, pero todo se
compensó cuando mi padre dijo, ¡pero todavía no sabe
dividir, ni multiplicar! La importancia de este momento
fue que me di cuenta que hay barreras que cruzamos, pero solo
nos damos cuenta de ello a través de la voz de otros y que
la importancia de cruzar esa barrera a veces la visualiza
quien está alrededor de nosotros y no nosotros mismos.

Una vez con la conquista de la lectura el mundo tomó
mucho interés, pero era restringido. Cuando terminaba de
leer todos mis libros de texto, no había más. Había que
esperar una semana para que de pronto llegara al barrio
una Rarotonga, un Libro Vaquero, un Águila Solitaria, una
fotonovela, una Pequeña Lulú, un Sal y Pimienta, un
Kalimán, una Alarma, un Archi, un Memín Pinguín y los
domingos un cuento clásico en un puesto de revistas del
mercado. Un día se fue del barrio un médico que estaba
haciendo su servicio social y le regaló un tomo de una
enciclopedia al Pollo, mi vecinito. El Pollo hizo un regalo
maravilloso, me lo dio a mí. Este fue mi primer libro que
no era de la escuela, aquí se rompió otra barrera, ahora
podía leer de astronomía y muchas cosas más que no se
mencionaban en Rarotonga, fue como brincarse por una
barda, sí porque las bardas son barreras y porque en esa
época brincábamos muchas bardas para explorar otras casas
y descubrir insectos.

Pasaron cuatro años y vino una barrera muy difícil, la
que hoy en día se conoce como el bullying, en mi época
eran los niños groseros. La solución de la época era no
hacerles caso y aguantar, pero este es un proceso que
destruye. Afortunadamente terminó después de dos años
cuando la maestra nos puso a trabajar en equipos y los
bullying empezaron a estar separados entre sí y a hacerse
amigos de los que molestaban. La maestra no se dio cuenta
de lo que hizo, pero lo hizo muy bien; contribuyó a derribar
una de mis barreras y a contribuir en la
construcción de mi vida. La justicia y el trato humano y
compasivo siempre están derribando barreras en el mundo
y ayudando a levantar voces, aunque nadie lo perciba.


MEET THE ARTISTS

SOMOS EL MOVIMIENTO Por Pamela Pérez
Pamela Pérez moved to Oxnard CA from Guadalajara at 16. Her grandmother and mother have played major influences in her growth and sense of making a contribution to her community as a Spanish language teacher.


DERRIBAR ES CONSTRUIR Por Acela Barrón-Camacho
Acela Barrón-Camacho born and raised in Sinaloa, moved to Mexico DF to continue her studies at UNAM.

No comments: