“Cubanacán: Una revolución de formas”
El compositor Roberto Valera en la reciente sesión de trabajo en La Habana
Foto por Charles Koppelman
Una ópera afro-cubana sobre la creación del Instituto Superior de Arte (ISA) se dirige al estudio de grabación.
En el 2002, el cineasta de California Charles Koppelman descubrió el libro Revolución de Formas (Revolution of Forms), escrito por el arquitecto John Loomis, el cual describe el diseño y construcción del aún inconcluso Instituto Superior de Artes (ISA) en La Habana. Ahora, después de una década de desarrollo y experimentación, Cubanacán: Una revolución de formas (titulo de trabajo) se dirige hacia un estudio de grabación de La Habana.
Aunque Koppelman no había producido una ópera antes, él ya sabía que esa era la forma en que quería contar la historia.
"Eso no dista mucho de la producción de una película”, dice. "Hay aspectos que son propios de la ópera, pero los principios de hacer algo de la nada es creativamente similar".
Además de ser la fuerza impulsora del proyecto, Koppelman escribió el libreto de la ópera. Sin embargo, el equipo creativo detrás de Cubanacán está formado principalmente por cubanos, incluyendo el compositor Roberto Valera y la directora musical Zenaida Romeu.
"Roberto vive en La Habana y ha estado impartiendo clases en el ISA desde hace muchos años, en la facultad de música", dice Koppelman.
"Es muy conocido en Cuba—no así en el exterior del país. Pero pronto lo será."
A pesar de que Valera ha compuesto una variedad de géneros musicales, desde música orquestal y de cámara hasta partituras para cine y televisión, esta es su primera ópera. Romeu, quien estudió en el ISA con Valera, proviene de un “amplio linaje de conocidos músicos cubanos”, dice Koppelman, y es la fundadora del conjunto femenino de música de cámara Camerata Romeu.
"El grupo toca regularmente en la Basílica de San Francisco, en La Habana", Koppelman dice, añadiendo que Romeu tiene su propio programa de televisión. "En Cuba, ella es una superestrella". . .
(De Cuban Art News; para leer más, pulse aquí)
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Olin Dodson on his memoir Melissa's Gift
Melissa’s Gift is a memoir of a most unusual relationship set in Central America and the United States. It describes how, 43 and unmarried, I was found by my daughter, Melissa. She was 11 and lived with her mother in a small town in Costa Rica. I had no knowledge of her existence and my immediate reaction was shock, surprise and utter delight. There was fear, as well, because Melissa had the incurable genetic disease of cystic fibrosis. Our relationship was a painfully rewarding challenge until she passed away at the age of 18.
Significant portions of the book take place in Costa Rica where I repeatedly travelled to visit Melissa and her mother. The story combines the expected linguistic and cultural barriers with the complexities between me and Melissa, her mom and extended family, and the tensions surrounding my attempts to save her life and be a loving father. Numerous dreams are sprinkled throughout the narrative, providing an intriguing backdrop to the unpredictable twists and turns of the story.
After Melissa passed away, with the benefit of only 6 years together, I yearned to have more stories about her. Returning to Costa Rica-- and Nicaragua-- I was fortunate to have a series of experiences which transformed my life nearly as dramatically as the phone call which broke the news of my fatherhood.
Writing and shaping the story of my life with-and after-Melissa became an obsession for five years. Periods of every day were spent writing: before breakfast, during lunch breaks, after work and on weekends. I would wake up in the middle of the night to write down revisions and solutions to problems in the text. I took a journal on long hikes to write down ideas. Melissa was continually next to me throughout the writing process as my heart broke all over again. By the time the book was completed, my grief had been constructively repositioned in my life.
Melissa’s Gift is a testament to the power of love in my life and Melissa’s courage and integrity. The book also reveals her legacy, one that continues to impact the lives of myself and others in very concrete ways fifteen years after her passing .
Alfredo Vigil wrote this about the book: “Rarely have I encountered a story like this, told with such raw emotion and power.” Melissa’s Gift is published by Bay Tree Publishing.
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